четвер, 11 грудня 2014 р.

6 клас
Тема: Портрет у живописі. Портрет друга.

Мета: ознайомити учнів з розвитком портретного живопису,  продовжити знайомство з творами художників-портретистів, учити аналізувати і порівнювати пропорції елементів обличчя людини, формувати  навички роботи з живописними матеріалами; розвивати вміння передавати характер людини, творчу уяву, тренувати спостережливість, увагу;
            виховувати в учнів естетичне сприйняття навколишнього світу; інтерес
            до творів образотворчого мистецтва; почуття краси та гармонії.

Обладнання: для вчителя – репродукції картин відомих художників, наочний та ілюстративний матеріали з використанням ІКТ;  для учнів – альбом, фарби, пензлі, палітра, склянка з водою, серветки для витирання рук і пензлів, простий олівець, гумка.

Тип уроку: комбінований урок.

Епіграф до уроку: «Будь майстром, поетом, художником у справі,                                                              
                                    яку ти любиш!»
                                                                                  В. Сухомлинський

Хід уроку

I. Організаційна частина.
Доброго ранку, доброго дня!
Доброго вчора, сьогодні, щодня!
Хай лиш добро буде на світі,
Хай будуть завжди усміхнені діти.
Доброго ранку! – всіх я вітаю.
Доброго ранку гостям бажаю.
    (Повідомлення теми та епіграфу уроку).

II. Актуалізація опорних знань.

Бесіда.
  -  Діти, сьогодні на уроці ми будемо працювати з таким видом образотворчого мистецтва, як живопис. Отож давайте пригадаймо, що таке живопис…(Живопис – найпопулярніший вид образотворчого мистецтва, це зображення фарбами на полотні, стіні або іншій поверхні предметів, явищ, людей і т.д.).
    - Діти, а які живописні матеріали ви знаєте (акварельні, гуашеві, олійні, темперні фарби, пастель).
   - Пригадайте та назвіть жанри живопису (Натюрморт, пейзаж, портрет, побутовий, історичний, батальний, анімалістичний).
 Погляньте уважно на цей художній твір, і скажіть до якого жанру живопису він належить (до портрету).

-         Кого ви бачите на картині (Т.Г.Шевченка).
-         А що ви знаєте про цього поета (Т.Г.Шевченко для України - не просто народний поет, а ще й геніальний митець, якого доля обдарувала багатьма талантами.)
-         Якими саме талантами (Шевченко писав вірші, поеми, твори, а також був художником.)
-         А ще діточки він був філософом, фольклористом, істориком, етнографом і звичайно, як сказала Тетяна – великим художником.
-         Діти, а як ми вшановуємо Шевченка цього року (ми святкуємо 200-річчя з дня народження Т.Г.Шевченка, якому була присвячена виставка дитячих робіт.  )
Отож, сьогодні на уроці ми будемо працювати з таким жанром живопису, як портрет.

III. Мотивація навчальної діяльності.

   Запам’ятайте, що портрет – це зображення людини або групи людей. У портреті відтворюється зовнішність, індивідуальність та духовна сутність людини.
   - Хто такий портретист? (Портретист – це художник, який малює переважно портрети).
  - Що таке «автопортрет»? (Автопортрет – це портрет художника, виконаний ним самим).
   - До якого виду образотворчого мистецтва належать ці портрети…
   (Показую наочний матеріал, а діти вгадують).
     Отже, на цьому уроці ми продовжуємо знайомство з портретом, а саме живописним і навчимося в кольорі зобразити портрет друга за уявою.

IV. Вивчення нового матеріалу.
   Протягом століть художники різних епох з великою зацікавленістю зверталися до образу людини. Через образи людей вони висловлювали свої роздуми про людське життя. Майстри різних поколінь втілювали в зображення людей свої уявлення про кращі риси людської натури – щирість, довірливість, духовну чистоту, допитливе пізнання світу, прагнення до доброти та краси. Давайте ми з вами переглянемо ряд картин відомих художників – портретистів
(демонстрування та обговорення картин).
    
     Кожна людина – єдина і неповторна особистість. Люди різні не лише за зовнішністю, а й своїм внутрішнім світом. Про що й розповідається у вірші, який підготувала Таня.
    Вірш.
Не закохуйся в обличчя,
Не закохуйся в вбрання,
А закохуйся в ту душу,
Що потрібне для життя.
Бо краса – це сон зрадливий,
Раз присниться, тай нема,
А душа – це все на світі,
Що потрібне для життя.
  -  Вислухавши такий гарний вірш, ми можемо зробити висновок, що найважливіше в людині – це її душевна краса.

    За композицією портрети бувають погрудні, поясні, поколінні, на повний зріст. Художник завжди шукає такий ракурс моделі, вираз обличчя, жест, у яких найповніше відобразилися б її типові риси. По-особливому виразні бувають дитячі портрети, адже саме дітям притаманні щирість, відкритість, безпосередність емоцій і почуттів. Міміка обличчя, вираз очей, губ маленької дитини майже завжди розповідають нам про внутрішній світ дитини та про те, що її хвилює у цю мить (демонстрування та обговорення  дитячих портретів).                                                                    Розкрити глибину художнього образу в портреті допомагає навколишнє середовище, на тлі якого зображено модель. Якщо ж художник хоче підкреслити умови життя, рід занять, захоплення портретованого, він розміщує його в певному середовищі (огляд наочного матеріалу).


V. Практична діяльність учнів.  
  
   Отже,сьогодні на уроці ви повинні намалювати художній портрет свого друга. Навчитися описувати не лише зовнішній вигляд людини, а й спробувати розкрити її внутрішній світ, характер і настрій, знаходити неповторне в образі конкретної особистості.

- Які ви знаєте вірші чи цитати про дружбу?

Привіт, привіт тобі, мій друже,
Я скучив за тобою дуже.
Не бачив цілі вихідні, -
Аж два таких предовгих дні!

«Без справжньої дружби життя –ніщо».

«Дружба — це найцінніший скарб».

     Діти, у вас було випереджувальне завдання, на сьогодні ви мали підготувати ескіз портрета свого друга, з чим я бачу, ви справилися.
     А зараз ми приступимо до виконання даного завдання в кольорі. Намагайтесь передати характер вашого друга, особливості його обличчя. (Тут пригадую дітям про техніку безпеки у роботі з фарбами).

Діти приступають до виконання творчої роботи.

Трохи попрацювавши для дітей проводиться фізкультхвилинка.

Фізкультхвилинка:
Руки вгору, руки вниз
Ти до друзів усміхнись.
Покружляли, пострибали
Сіли, встали! Сіли, встали!
Похилились вліво, вправо.
І закінчили всі вправи.
   ( Вчитель слідкує за роботою у класі, допомагає учням у виконанні завдання).  
  
 VI. Підсумок уроку.
Аналіз дитячих робіт.
1.     Отож, легко чи важко писати портрет?
2.     Чи цікаво було вам відчути себе у ролі портретиста?
3.   Чи довідались ви про щось нове?
4.  Що особливо вразило вас на уроці?

    А зараз, як справжні художники, в правому нижньому куті поставте свій підпис. Обміняйтеся своїми роботами з сусідом по парті.
   Подумайте, що саме сподобалося вам у цих роботах? Прошу вас оцінити роботу своїх товаришів. Пам’ятайте, що ви повинні обґрунтувати свою думку.
 (Діти по черзі виходять, демонструють роботу свого сусіда по парті, виставляють йому оцінку, аргументуючи 1-2 реченнями).

     Давайте  пригадаємо, який був епіграф нашого уроку?
   -  Чи згідні ви з цими словами? (Ми сьогодні насправді відчули себе художниками у цій справі, яку любимо).

     Кожен є творцем своєї долі, і яку б ви професію не обрали,  то завжди намагайтеся працювати гідно і як найкраще!

Домашнє завдання.

Вчитель повідомляє учням, що потрібно принести на наступний урок.

Немає коментарів:

Дописати коментар