четвер, 11 грудня 2014 р.

            Тема: Декоративно-ужиткове мистецтво та його різновиди. Витинанка.
         Мета: розглянути поняття декоративно-ужиткового мистецтва та ознайомити учнів з його різновидами, закріпити знання про мистецтво витинанки;
розвивати в учнів інтерес до сприйняття прекрасного в мистецтві,та вміння використовувати його в повсякденному житті;
виховувати бережливе ставлення до надбань декоративно-ужиткового мистецтва, формувати естетичний смак.
         Тип уроку: комбінований.
         Обладнання: для вчителя – наочний матеріал, ілюстративний матеріал, слайд-шоу, конвертики з пазликами, які стосуются ДУМ, і декоративна сюжетна витинанка;
для учнів – елементи витинанок, кольоровий папір, клей , ножиці, олівець, гумка.


Хід уроку

І. Організаційна частина.
(Привітання).
Вчитель: Христос Воскрес
                   Усіх Вас вітаю !
                   Гарного дня Вам
                   Зичу й бажаю !

Любі діти, у наш клас
Завітали люди щирі.
Привітайте в добрий час
Гостей усмішкою і миром.
Ми Вам раді добрі люди
І вітаєм щиро Вас
Та запрошуєм ласкаво
На урок в 9-ий клас !
Вчитель: Діти у нас сьогодні надзвичайний урок, урок декоративно-ужиткового мистецтва, яке відіграє важливу роль у нашому житті, а особливо в цей прекрасний Великодній час. Усі ми , дбаємо за те, і прикладаємо неабияких зусиль, для того, щоб наша оселя у Великодні свята була красивою. Ми її прикрашаємо вишитими рушниками, тканими килимами, писанками, витинанками і іншими предметами побуту.
         Бог сотворив світ прекрасним і досконалим. Кожен рік має чотири пори року, і кожна по-своєму гарна, але найочікуванішою для людей завжди була       - весна. Життя весною воскресає, усе пробуджується з зимової сплячки, пробуджується творча енергія як в природі, так і в людях.
1
А зараз послухаймо кілька чудових поетичних рядків, які стосуються саме весни.
Учениця:           Весна !
                     Завітала красуня – весна,
                     Спів і радість вона принесла,  
                     Всі радіють прекрасній порі –
                     І дорослі, і діти малі !

                     Вже весна - Воскресла !
                     Сил й наснаги нам принесла,
                     Все прокинулось з ніжного сну,
                     В цю чудову й красиву пору !

ІІ. Ознайомлення з темою, метою та завданнями уроку.
Вчитель: Тема сьогоднішнього уроку: «Декоративно-ужиткове мистецтво та його різновиди. Витинанка».
(Діти записують тему уроку в зошит).
Давайте ознайомимось із завданнями уроку:
По-перше, я хочу ознайомити вас з декоративно-ужитковим мистецтвом і його різновидами, та мистецтвом витинанки;
По-друге, продемонструвати ваші вміння у створенні декоративної сюжетної композиції у техніці витинанки;
По-третє, хочу повірити, що кожен дізнається щось нового з уроку, і використає у своєму житті, а також отримає задоволення від цінностей мистецтва, і від результатів своєї праці.
Епіграфом нашого уроку є слова М.В. Гоголя:

         «Україна – колиска талантів, народного мистецтва».

ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Вчитель: На сьогодні ви мали повторити і пригадати все, що знаєте про декоративно-ужиткове мистецтво. Отже, що таке декоративно-ужиткове мистецтво ?
Учень: Декоративно-ужиткове мистецтво – це мистецтво побуту.
Вчитель: Діти, погляньте на весняну композицію на ній ми бачимо весняні квіти, зелену травичку, які проростають із землі. Уявіть собі, що земля – це наше прекрасне мистецтво, з якого розгалужуються його види, у вигляді цих кольорових квітів. Тож давайте пригадаємо, які види мистецтва ви знаєте ?
(Діти називають види ДУМ, їх прикріплюють на квіткові композиції).
Види ДУМ:
Вишивка, ткацтво і килимарство, гончарство, народна іграшка, художня обробка металу, витинанка, писанкарство, художня обробка дерева, декоративний розпис, лозоплетіння, ювелірні прикраси та вироби з бісеру, український костюм.

2
-         А про що говорить нам назва «декоративно-ужиткове мистецтво» ?
Учень: «Декоративне» в перекладі з латинської означає «прикрашене», а «ужиткове» вказує на практичну користь предметів.

ІV. Вивчення нового матеріалу.
Вчитель: А тепер послухаємо коротеньку інформацію про роль декоративно-ужиткового мистецтва в нашому житті.
Учень: протягом століть створювалося мистецтво розмаїте і багатогранне. Виникло воно з любові до рідного краю, до всього навколишнього світу, і з потреби не тільки бачити і відчувати красу, а й творити її власними руками. І тому в Україні сформувалось багато видів декоративно-ужиткового мистецтва, які ви бачите перед собою.
Учень: З прадавніх часів люди хотіли наповнити своє життя та оточуючий світ красою. Із цією метою прості тканини, одяг оздоблювали: вишивкою, мереживом, бісером, посуд розмальовували кольоровим орнаментом, меблі прикрашали різьбою, розписом і т.д. Ці вироби містили, як матеріальні, так і духовні ознаки.
Учень: Майже кожне село і містечко мали своїх майстрів, які виготовляли та оздоблювали вироби. Вироби виготовлялись у домашніх умовах. В містечках створювались майстерні ремесел, з давніх-давен заведено, що батьки працювали разом з своїми дітьми і передавали їм свою майстерність.
Вчитель: Добре, молодці. Діти, а які ви знаєте основні художні осередки ДУМ на території України ?
Метод «мікрофон».
Учні:
1.     Опішня.                           6.  Бубнівка.
2.     Решетилівка.                   7.Клембівка.
3.     Дігтярі.                             8. Косів.
4.     Петриківка.                      9. Вижниця.
5.     Кролевець.
Вчитель: З завданням ви справились. А зараз ми ширше розглянемо види ДУМ у вигляді цікавої гри під назвою «Витвір мистецтва».
         Діти, я кожному роздам конвертики, в яких знаходяться витвори декоративно-ужиткового мистецтва, у вигляді пазлів. Кожен з вас повинен скласти картинку, і назвати до якого виду мистецтва належить цей твір, а також підготувати короткий захист своєї роботи.
(Вчитель роздає конвертики учням, діти готуються захищати свій витвір).
Учні:
Вишивка – це розповідь про думки і почуття людини. В народному мистецтві вона відіграє важливу роль. Вироби оздоблені українською вишивкою використовуються в повсякденному житті, а саме в інтерєрі і народному одязі. У вишивці існують такі види орнаментів, як геометричний , рослинний і зооморфний.

3
Ткацтво і килимарство.
Ткацтво – це виготовлення тканини на ткацькому верстаті. Ткацтвом, як правило займалися жінки та дівчата. Ткацький верстат був у кожній родині, і на ньому ткали тканини різної якості, які були призначені для одягу, для упорядкування житла та господарських потреб. За візерунком, композицією і колористикою вони були досить різноманітними.
Килимарство – це виготовлення килимів та килимових виробів. Останнім часом застосовують ручний або машинний способи виготовлення килимів. Килими призначені для оздоблення або утеплення житлових приміщень, а це – гобелени, доріжки, палаци.
Гончарство – це виготовлення з глини різних за призначенням гончарних виробів. А саме таких як: посуду , кахлів, іграшок і скульптури малих форм. Вироби прикрашались орнаментом, який вдавлювали або видряпували по сирому матеріалу, та розписувались ангобами по сухому виробу. Посуд виготовляли на гончарних кругах, сухі вироби поливали поливами і випали в печах.
Народна іграшка -  виконувалась з різного матеріалу, а саме з соломи, тканини, дерева, глини. З цих матеріалів виготовляли: коники, ляльки, ангелики, півники, пташки, баранці, яворівські візки з кониками, скриньки, дитячі колиски, шкатулки, іграшкові меблі, посуд, музичні інструменти, свищики, брязкальця у вигляді пташок, оленів і т.д.
Художня обробка металу – це виготовлені вручну вироби різноманітними техніками з чистих металів та інших сплавів. Майстри виготовляли з металу – знаряддя праці, зброю, обладунки для воїнів, підсвічники, підставки та інші ковані предмети.
Витинанка – це сюжетні та орнаментальні прикраси житла, ажурно витяті ножицями , вирізані ножем з білого або кольорового паперу. Витинанки робили з паперу, тканини, шкіри. Вони використовувались для оздоблення інтерєру кімнати, одягу, взуття.
Писанкарство – це вид мистецтва поширений у словян та інших народів. В Україні існують такі види фарбованих яєць як: крашанки, писанки, дряпанки, крапанки, мальованки. Писанки розписувались геометричними, рослинними і зооморфними орнаментами. На Великдень люди освячували писанки і вірили в їх чудодійність.
Художня обробка дерева – це виготовлення оригінальних виробів з дерева різноманітного функціонального призначення. Україна багата на деревину, з якої будували житла, виготовляли посуд, меблі, знаряддя праці, іграшки, які оздоблювали різьбою та розписом.
Декоративний розпис –  це український народний промисел. Декоративний розпис бере свій початок від настінного розпису. В Україні здавна було прийнято розмальовувати хати,розписом розписували також і предмети побуту. Найвідомішим був Петриківський розпис. Стіни хат прикрашали малюнками, на яких зображували ягідки, травинки, квіти, рослини, птахів – усе, чим мальовнича наша Україна.
4
  Розписом прикрашали – шкатулки, посуд, дитячі іграшки, скрині і інші предмети побуту.
Лозоплетіння – це процес виготовлення творів із природних, рослинних матеріалів. Досконало розвивалась технологія лозоплетіння. Майстри виготовляли з лози меблі, посуд, вази, скриньки, шкатулки, підставки під посуд, корзини, кошики для овочів та фруктів.
Ювелірні прикраси та вироби з бісеру – це ніби то штрих, який доповнює образ жінки. Ювелірні прикраси підкреслюють вроду жінки чи чоловіка і водночас свідчать про гарний смак. Ювелірні прикраси виготовлялись з цінних матеріалів і прикрашались дорогоцінним камінням. В давні часи вірили в те, що каміння мають магічну силу. До ювелірних прикрас належать сережки, намисто, кольє, брошки, перстені, браслети, годинники. Прикраси виготовлялись із кольорового бісеру, з нього робили неймовірні вироби. Бісером обшивали одяг, взуття , сумочки, головні убори і т.д.
Український костюм – яскраве і самобутнє культурне явище. Людина завжди намагалася поєднувати в одязі практичність і красу, одяг виконував захисну функцію. Українське народне вбрання прикрашалось вишивкою, ткацтвом, аплікацією, плетінням, мереживом, обробкою шкіри. Жіночий одяг складається з вишитої сорочки, запаски, плахт, поясів, вінків, червоного намиста і стрічок. Чоловічий костюм складався із сорочки, безрукавки, шароварів і пояса.
Вчитель: Існує також одяг  народів світу. Національні костюми народів світу мають також свою символіку, часто оберегову, свої традиції, орнаментику, колорит і певний стиль пошиття.   

V. Ознайомлення з мистецтвом витинанки.
Вчитель: Сьогодні, ми згадували про такий вид мистецтва, як «витинанка». А зараз ми детальніше ознайомимось із нею.
(Слайд-шоу «Витинанка»).
- Сьогодні ми ознайомимось з витинанкою за допомогою такої схеми, яка полегшить нам роботу на уроці. (Схема «Витинанка»).

Витинанка

1. Походження витинанки.
2. Застосування витинанки.
3. Види витинанок.
4. Символіка кольорів.
5. Види орнаментів.
6. Техніки витинанок.
7. Естетичний смак витинанок.


5
Вчитель: Витинанка – один із видів українського народного мистецтва, що має глибокі і багаті традиції. Це сюжетні й орнаментальні прикраси житла, ажурно витяті ножицями з білого або кольорового паперу.
         Витинанка тісно повязана зі святковими обрядами, побутом і звичаями народу. Саме у Великодній час українці прикрашали свою оселю, та найбільшу увагу приділяли саме витинанці. А зараз, ми дізнаємося про походження витинанки.
Учень: Мистецтво української витинанки зявилося в середині XIX століття, а самі перші паперові витинанки зявилися в Китаї. Мистецтво витинанки має в Україні не дуже давню історію, але воно є одним з найулюбленіших у нашій країні, бо для того, щоб зробити витинанку, не потрібні дорогі матеріали, чи складні інструменти, а лише фантазії і трохи знань.
 Учень: Найбільш поширені витинанки були на Поділлі, Подніпровї та Прикарпатті. На початку 80-х років над витинанкою працювали Дмитро Мимрик, Софія Приймак, Любов Процик, Людмила Лузгіна, Галина Міль та інші. До техніки витинання все частіше звертаються сучасні художники.
Вчитель: Діти, як наші предки оздоблювали оселю до Великодніх свят ?
Учень: Найбільш поширеним в українській хаті було оздоблення божників і мисників. У вигляді серветок з ажурно вирізаними краями, вони прикрашали полиці буфетів, тумбочок, слугували замість фіранок на вікнах, оздоблювали піч в оселі, яка відігравала важливу роль. У простінках між вікнами у хаті висіли витинанки із зображенням «дерева життя».                
Вчитель: А знаєте, що люди з давніх-давен робили витинанки ще з тканини, шкіри і ними прикрашали одяг та взуття. А які орнаменти витинанок використовували для оздоблення ?
 Учень: Українці виготовляли витинанки у вигляді сніжинок, зірочок, хреста, барвінку, квітів, пуп’янків, листя, гілочок, вазонів, дерева життя, постатей ангелів, писанок і т.д.
Вчитель: Діти, а знаєте, що витинанка-хрест несла охоронно-символічне значення. Її чіпляли на сволок, бо там висіла дитяча колиска.
-         Запам’ятайте, що існують такі види витинанок, а саме: ажурні, силуетні, одинарні, складні, накладні і складені. Витинанки приваблюють нас своїми кольорами. Давайте назвемо кольори і пояснимо їх значення методом «мікрофон».
Учні:   Символіка кольорів.
Червоний - радість
Жовтий – зорі, врожай
Блакитний – здоровя
Зелений – воскресіння природи
Чорний з білим – шанування духів
Червоний з білим – родинне свято, мир, щастя
Коричневий – матір-земля і врожай
Вчитель: Які види орнаментів,ви знаєте ?

6
Учень: Види орнаментів є такі, як геометричний, рослинний, зооморфний і антропоморфний.
Вчитель: Саме ці орнаменти ми можемо зустріти у вишивці, в гончарстві, в писанкарстві, витинанці. Люди з давніх-давен вірили, що ці орнаменти мають магічну дію.
Витинанка також має свої техніки виконання, а саме:
-         Квадратна розетова витинанка
-         Трискладова розетова витинанка
-         Стрічкова витинанка
-         Дзеркальна витинанка
-         Аплікаційна витинанка
У техніці витинанки працюють не тільки майстри народного мистецтва, а й професійні художники.
- Діти, чим саме вражають вас витинанки ?
Учень: Витинанки вражають нас внутрішнім відчуттям ритму, симетрії, надзвичайною вишуканістю ажурного мистецтва. Краса народної витинанки не вмирає, вона знаходить оригінальне застосування в сучасних матеріалах.

VI. Практична частина.
Вчитель: Перед вами декоративна сюжетна витинанка «Великодній мотив», але ця композиція є недовершеною, її слід доповнити елементами, які будуть відповідати даній темі. Ось перед вами різні елементи витинанок, які ви підготували на домашнє завдання. Які саме з цих елементів ви б обрали, щоб доповнити та створити цікавий твір мистецтва, який стане окрасою нашого уроку, назвіть їх.
Учень: Ми бачимо, що на передньому плані є Великодній кошик, у ньому стоїть Великодня паска.
Вчитель: Але чого у ньому ще бракує ? (Писанок).
-         А ще чим можна доповнити роботу ?
Учень: Над куполом церкви я б хотіла бачити ангеликів, які прославляють Бога, співаючи Великодні пісні.
Вчитель: Усі ви знаєте, що готуючись до свят, люди вишивають рушники, які мають також символічне значення. У композиції, ми бачимо кошик на вишитому рушнику. А яке значення має рушник для українців ?
Учні:
-         Вишитим рушником і хлібом зустрічають дорогих гостей.
-         Вишитий рушник стелять молодятам на щасливе подружнє життя.
-         Вишитими рушниками прикрашають образи у церквах і оселях.
-         А також дають в далеку дорогу.
(«Пісня про рушник»).
(Учні приступають до роботи, вчитель проводить інструктаж з техніки безпеки).
Вчитель: Давайте пригадаємо техніку безпеки:
1.     По-перше, працювати слід обережно.
7
2.     По-друге, різати папір – ножицями від себе.
3.     По-третє, передавати ножиці треба ручками вперед, а зімкнуті леза - тримати в долоні.
А після завершення роботи необхідно прибрати своє робоче місце.
- Діти, а зараз приступаємо до виконання практичної роботи, а протягом цього часу, ми ознайомимось з витинанками відомої майстрині Наталки Курносової.
(Перегляд слайд-шоу).
(Під час спільної праці хтось із учнів розповідає «легенду про писанку», і коли учні завершили вирізати елементи витинанок для композиції , тоді їх прикріплюють на дану роботу).

VII. Аналіз та оцінювання учнівських робіт.
Вчитель: Я задоволена вашою працею на уроці , усі ви сьогодні гарно попрацювали і заслуговуєте похвали та високої оцінки, а саме …
(Вчитель оцінює роботу учнів на уроці).

VIII. Підсумок уроку.
Вчитель: Наш урок добігає кінця. Настав час підбивати підсумки нашого уроку. Користуючись технологією «незавершене речення», висловіть власну думку і доповніть її. На уроці …
Учні:
-         Я дізнався(лася), багато чого нового про мистецтво витинанки, його види та техніки.
-         Мені дуже сподобалося, як ми працювали на уроці, і я впевнено можу сказати, що я використаю це в своєму житті.
-         Мені вдалося, виконати елементи витинанок, які стали доповненням до Великодньої композиції.
-         Я зрозумів(ла), що ми повинні берегти традиції витинанок, і з повагою ставитись до них.
Вчитель: Діти, думаю, що цей урок залишиться у вашій пам’яті на довгі роки, і ви навчите своїх рідних і близьких найсвятішого дійства, яке дійшло до нас із давнини, і збережете цю славну традицію витинанки, для прийдешнього покоління нашої рідної землі – України. І тут саме епіграф нашого уроку оправдав себе, бо справді: Україна – це колиска талантів, народного мистецтва.

IX. Домашнє завдання.
На домашнє завдання підготуйте ескізи витинанок, якими на наступному уроці будемо оздоблювати жіночий і чоловічий одяг. Адже витинанка зустрічається дуже часто і в одязі. Щиро дякую  за увагу, співпрацю і усім бажаю гарного дня!
(Прибирання робочих місць).

Немає коментарів:

Дописати коментар