четвер, 11 грудня 2014 р.

6 клас 
Тема:  Портрет. Історія виникнення жанру. Типи портрету.

Мета: ознайомити учнів з історією виникнення жанру портрета, його видами,                               .           продовжити знайомство з творами художників-портретистів та типами   .           .           портретів;
.           навчити зображати уявний портрет, передавати його характер,      ………внутрішній стан душі;
.          формувати вміння та навички здійснення аналізу творів мистецтва;
         розвивати спостережливість, уважність, творче мислення, уяву;
.           виховувати в учнів естетичне сприйняття навколишнього світу,                     .           зацікавленість до творів образотворчого мистецтва, почуття краси та     .……...гармонії.

Обладнання: для вчителя – презентація про історію виникнення портретного      жанру та про твори відомих художників-портретистів  з використанням ІКТ, наочний та ілюстративний матеріали;
                        
                         для учнів – альбом, акварельні або гуашеві фарби, олівець, гумка,
                         пензлі, палітра, банка з водою, серветки для витирання рук і
                         пензлів.

Тип уроку: комбінований урок.

Епіграф до уроку: «Будь майстром, поетом, художником у справі, яку ти
                                   любиш!»
                                                                                                 В. Сухомлинський

Хід уроку

I. Організаційна частина.
Доброго ранку, доброго дня!
Доброго вчора, сьогодні, щодня!
Хай лиш добро буде на світі,
Хай будуть завжди усміхнені діти.
Доброго ранку! – всіх я вітаю.
Доброго ранку гостям бажаю.
    (Повідомлення теми та епіграфу уроку).

II. Актуалізація опорних знань.
   Учитель. На попередньому уроці, ми з вами ознайомились із спостережною перспективою, адже вона має певний зв’язок з темою нашого уроку. Бо при зображенні портрету художники часто відтворюють на другому плані інтер’єри,
будинки, вулиці, пейзажі і т.д.
- Давайте пригадаймо, що таке перспектива…
(Перспектива в перекладі означає «дивитися крізь», вона дозволяє художникові зображувати на картині будь-які об’єкти такими, якими ми бачимо їх у натурі).
- Скільки видів перспективи ви знаєте…(лінійна, повітряна, спостережна).
- А яке основне правило спостережної перспективи…(Предмети, що розташовані ближче, будуть зображені більшими, а ті, що далі, - меншими).

 III. Мотивація навчальної діяльності.
   Учитель. Сьогодні на уроці, ми будемо працювати з таким жанром образотворчого мистецтва, як портрет. Мистецтво портрета з’явилося дуже давно. Людям завжди хотілося мати своє зображення. Художники робили портрети на замовлення заможним людям. Великі парадні портрети прикрашали стіни палаців, будинків, маленькі портрети зберігали в медальйонах на грудях, на кришечках годинників і т.д.
   Отже, запам’ятайте, що портрет – це зображення людини або групи людей.
У портреті відтворюється зовнішність, індивідуальність та духовна сутність людини.
- Діти, а хто такий портретист? (Портретист – це художник, який малює переважно портрети).
- А тепер, відгадайте, до якого виду образотворчого мистецтва належать ці портрети…
(Показую наочний матеріал, а діти вгадують).

IV. Вивчення нового матеріалу.
    Учитель.  Портрет – один з основних жанрів мистецтва, який широко поширений і в живописі, і в скульптурі, і в графіці. Протягом століть художники різних епох з великою зацікавленістю зверталися до образу людини. Кожен художник, що створює портрет, має не лише передати схожість із моделлю, але й передати характер людини з усіма її думками, показати суспільство і епоху у якій живе герой. У живописі портрет часто поєднується з елементами інтер’єру, пейзажу, може бути поданий на фоні історичних подій.                   Вдалий портрет – це справжня розповідь про людину, про її життя, хвилювання, професію, походження, про звичаї тих часів. 
                                                                        
   - Отож, розгляньмо презентацію про історію виникнення портретного жанру, яку підготували дві команди: історики та мистецтвознавці.
 А зараз, ми довідаємося, про що дізналися історики.
(Показ презентації та її обговорення).

   Давній Єгипет
 - Портрет зародився у глибокій давнині. Перші портрети були створені єгипетськими скульпторами. Вони виконували релігійно-магічну функцію. Одним з відомих портретів того часу є портрет Ніфертіті.
  Фаюмські портрети
 - Дуже виразними є фаюмські портрети, що були створені в Єгипті у I-IV ст.
 Ніби живі постають перед нами обличчя померлих.
Давній Рим
 - У Давньому Римі проявляється інтерес до конкретної людини, до її особливостей. Тому звичайні скульптурні портрети того часу дуже реалістичні.
Грецькі портрети
 - У Давній Греції все було підпорядковано закону краси. Художники не вдавалися до передавання портретної схожості. Прибиралось все особливе, всі риси узагальнювались.
Відродження
- Жанр портрету пережив справжній розквіт в добу Відродження. Портрети Відродження подані вже не на умовному фоні, а на фоні пейзажу чи інтер’єру.

   - Отже, із завданням команда істориків справилась. А зараз, давайте дізнаємось, про що довідалась команда мистецтвознавців.
(Продовження показу презентації та її обговорення).

    Існують різні типи портрету:
1. Автопортрет – це портрет художника виконаний ним самим.
2. Парадний портрет – у ньому підкреслюється велич і гідність зображуваної людини.
3. Камерний портрет – має на меті «зазирнути» в душу людини.
4. Побутовий портрет – це зображення людини у повсякденному житті.
5. Історичний портрет – це зображення історичної особи.
6. Алегоричний портрет – у ньому розкривається образ людини за допомогою міфологічних чи казкових персонажів.

   - Давайте, ознайомимось з видатними художниками-портретистами, які присвятили свою творчість майже виключно цьому жанру.
(Продовження показу презентації).
Видатні художники-портретисти: Леонардо да Вінчі, Рафаель Санті, Дієго Веласкес, П’єр-Огюст Ренуар, Ель Греко, Ганс Гольбейн, Антоніс Ван Дейк,
Д.Левицький, В.Боровиковський, Т.Шевченко.
  - Тут, ми згадали Т.Г.Шевченка, який створив серію портретів і автопортретів.
Усі ми знаємо, що Шевченко був не лише поетом, а й художником.
І в наші часи триває розвиток портретного жанру. До нього часто звертаються сучасні майстри. Ознайомившись із портретами, ми бачимо, що вони бувають погрудні, поясні, поколінні і на повний зріст. По-особливому виразні бувають дитячі портрети, адже саме дітям притаманні щирість, відкритість, безпосередність емоцій і почуттів (огляд наочного та ілюстративного матеріалу).

V. Практична частина.
   Учитель. Отже, сьогодні на уроці ви повинні намалювати портрет за уявою. Навчитися передавати не лише зовнішній вигляд свого героя, а й спробувати розкрити його внутрішній світ, характер і настрій, знаходити неповторне в образі конкретної особистості. Про що й розповідається у вірші, який зараз почуєте…

    Вірш
Не закохуйся в обличчя,
Не закохуйся в вбрання,
А закохуйся в ту душу,
Що потрібне для життя.
Бо краса – це сон зрадливий,
Раз присниться, тай нема,
А душа – це все на світі,
Що потрібне для життя.
   - Вислухавши такий гарний вірш, ми можемо зробити висновок, що найважливіше у людині – це її душевна краса.

   Діти, у вас було випереджувальне завдання, на сьогодні ви мали підготувати ескіз портрета за уявою, з чим я бачу справились. А зараз, ми приступимо до виконання даного завдання. (Пояснення послідовності виконання роботи).

 Проводиться інструктаж по техніці безпеки, і тоді діти приступають до виконання творчої роботи. Робота в кольорі.

  В процесі роботи для дітей проводиться фізкультхвилинка.
Фізкультхвилинка
   Учні виконують рухи за текстом вірша.
Руки вгору, руки вниз
Ти до друзів усміхнись.
Покружляли, пострибали
Сіли, встали! Сіли, встали!
Похилились вліво, вправо.
І закінчили всі вправи.

    (Учитель слідкує за роботою у класі, допомагає учням у виконанні завдання).
  - Із завданням ви справились, і роботу виконали, як справжні художники. Тож в правому нижньому куті поставте свій підпис.

VI. Підсумок уроку.
Учитель підводить підсумок.
1.     Що таке портрет?
2.     Як називається художник, який створює портрети?
3.     Якого художника-портретиста, ви запам’ятали найбільше?
4.     Які типи портретів ви знаєте?
5.     Що особливо вразило вас на уроці? 

     Аналіз дитячих робіт
  Демонстрування дитячих робіт. Учні роблять аналіз своїх творчих портретів з допомогою учителя. Учитель дає загальну оцінку виконаним роботам за даними критеріями.


Критерії оцінювання:
1. Творчий задум.
2. Композиційне розміщення.
3. Кольорове вирішення.
4. Охайність виконання.
5. Довершеність роботи.
  
  - Давайте пригадаємо, який був епіграф нашого уроку…
Чи згідні ви з цими словами? (Так, тому що ми сьогодні насправді відчули себе художниками у цій справі, яку любимо).

Кожен є творцем своєї долі, і яку б ви професію не обрали, то завжди намагайтеся працювати гідно і як найкраще!

Домашнє завдання.
Учитель повідомляє учням,, що потрібно принести на наступний урок.
Завершення уроку.








Немає коментарів:

Дописати коментар